بررسی کمیک “گرسنگی و گرگ و میش”

نشر ایدبلیو  مجموعه‌ای جدید و درحال پخش به نام “گرسنگی و گرگ و میش” را ارائه می‌کند. این مجموعه از ذهن نویسنده معروف، جی. ویلو ویلسون سرچشمه گرفته است. ویلسون با کارهای نوآورانه‌اش در مجموعه‌ی میس مارول در سال 2014 شهرت به دست آورد و نقش قابل توجهی در ابداع شخصیت محبوب و مورد علاقه‌ی طرفداران مارول، کامالا خان، که برای بسیاری از خوانندگان مارول سالهای  2010-2020 را تعریف کرد، داشت. همچنین، این پروژه با هنرمندی کریس وایلدگوس، رنگ آمیزی مساسیک و نوشتار سیمون بولند به وجود آمده است.

شروع شماره ۱ از “گرسنگی و گرگ و میش” با تصویری از یک روستای دلنشین و ایده‌آل مزرعه‌داران روستایی آغاز می‌شود، و البته اورک‌هایی که برای غارت به سوی روستا حرکت می‌کنند. با وجود آن که هر دو طرف انتظار پیروزی در سر داشتند، در نبرد حاصله تلفاتی سنگین به هر دو طرف متحمل می‌شود و در همین حین خطری جدید ظهور پیدا می‌‌کند. پس از گذشت شش ماه، اورک‌ها و انسان‌ها باید راه حلی برای جلوگیری انقراض هر روز محتمل تر خود پیدا کنند، که باعث به وجود آمدن اتحادی غیر منتظره متشکل از گروهی از مزدوران انسان و یک جادوگر اورک می‌شود.

شماره ۱ از “گرسنگی و گرگ و میش” به طور کامل در دنیای فانتزی غوطه ور است، با ساختار جهان سازی گسترده، جادو، آشوب و دشمنی‌های باستانی. فهم فوق‌العاده و تسلط ویلسون بر ژانر و آشنایی او با قوانین آن، این کمیک را به محبوبیتی فوری برای طرفداران بازی “سیاهچال‌ها و اژدهایان” می‌رساند. این شماره اول اکثراً بحث‌های توصیفی است، که به افرادی که با این ژانر آشنا نیستند، فرصتی برابر برای علاقه مند شدن به آن ارائه می‌دهد، اما با این حال توانسته تمام توضیحات و شرح خود را به شیوه‌ای شیک و نسبتا طبیعی ارائه دهد. ساختار جهان‌سازی عالی، خلاقیت و پیاده سازی با کیفیت بالا، ویژگی‌هایی هستند که ویلسون با آن‌ها به شکل ماهرانه‌ای روابطی تنش‌زا که با تاریخ و دشمنی‌های باستانی سنگین‌تر شده است را نشانمی دهد و احساسی از پیچیدگی‌های واقعی را ایجاد می‌کند و شخصیت‌های منحصربه‌فردی را ساختاردهی می‌کند. علاوه بر پوشش همه سلیقه‌ها، لحظه‌هایی از بذله‌گویی و شوخی حقیقی وجود دارد که در کنار تم تاریک کلی این کمیک، پارادوکس خوبی را ارائه می‌دهد و به جهان داستان احساس چند وجهی و پیچیده بودن می‌بخشد.

طراحی وایلدگوس در طول شماره ۱ از “گرسنگی و گرگ و میش” قدرتمند و قاطع است و در تصویرسازی اشکال، مناظر و طراحی شخصیت با هنری بی‌نظیر از بیان‌کنندگی و وضوح طرف هستیم. وایلدگوس سبکی پیچیده را حفظ می‌کند و با ترکیبی از خطوط ضخیم و نازک، شکل‌های جسورانه‌ای ایجاد می‌کند که به طور مداوم جزئیات کوچک و پیچیده‌تر را دربرمی‌گیرد. این امکان را به کمیک می‌دهد که طیف گسترده‌ای از بافت‌ها را ضبط کند و جهان مصوری را خلق کند که همزمان به‌صورت جسورانه و جذاب به نظر می‌رسد و در عین حال از پر از پیچیدگی و اطلاعات مختلف است. وایلدگوس درکی جامع از مزایای ژانر فانتزی را با صحنه‌های اکشن‌ فوق العاده از خود نشان می‌دهد: خشونت کمیک حیوانی و بی درنگ است، با پویایی و وزن حقیقی در حرکت از پنل به پنل.

رنگ‌ها در شماره ۱ “گرسنگی و گرگ و میش” نقشی حیات در لحن و اتمسفری که کمیک قادر به انتقال آن است، دارند. مساسیک با استفاده حرفه‌ای از پالت‌ها و اشباع در تمامی موقعیت‌ها، از رنگ‌ها بهره‌برداری می‌کند. بخش مقدماتی اغلب با رنگ‌های طلایی گرم تشکیل شده است و با حس معصومیت دوران کودکی آمیخته شده است، صحنه‌های اکشن اختتامیه نیز با رنگ‌های قرمز، نارنجی و بنفش موجود در کمیک، هر دوی آنها به لحاظ تصویری برجسته هستند و رنگ‌کاری به طور مداوم طراحی کمیک را برجسته می‌‌کند. حروف استفاده شده توسط بولند نیز بسیار تحسین‌برانگیز هستند، با حس سنگینی خود به تاثیر و جاذبه داستان کمک می‌کنند که برای روایت حماسی کمیک مناسب است. انتخاب‌ کلمات بولد و ایتالیک شده‌، ریتم و آهنگی عالی به گفتگو‌ها اضافه می‌کند و اگرچه افکت‌های صوتی به طور کلی معمولی هستند، تنوع در بالون‌های متن در موارد به کار رفته خوب به نظر می‌رسند.

شماره ۱ “گرسنگی و گرگ و میش” تقریباً همه چیزی را که برای فانتزی والا لازم است، در بر دارد: روایت جسورانه، توجه به جزئیات، اکشن پرانرژی و مجموعه‌ای از شخصیت‌های جذاب و متنوع. ویلسون چرخشی جالب برای کلیشه‌های عام در نظر گرفته که داستان را بر اساس پیش زمینه‌ای هیجان انگیز جلو می برد که هم در سطح روایت و شخصیت سازی که پیش از این مطابق تم دوگانه همکاری و دشمنی پیچیده شده است، پتانسیل بالایی دارد. شماره ۱ “گرسنگی و سپیده دم” داستانی چندجانبه با دامنه و پتانسیل فوق‌العاده را زمینه چینی می‌کند که با شخصیت‌های جذاب و ظرافت بصری، حتی طرفداران سرسخت تالکین و مردد را هم مشتاق شماره دوم نگه می‌دارد.